Математика

Гарманівська загальноосвітня школа І- ІІ ступенів

 

 

 

Сценарій
виховного заходу з математики
5-6 класи клас

 

НЕЗВИЧАЙНА ПРОГУЛЯНКА КАЗКОВИХ ГЕРОЇВ КРАЇНОЮ МАТЕМАТИКИ











                                                                                   Підготувала
Вчитель математики
Стельмашук С.М.


















                                                
Дійові особи:
Котигорошко – ведучий
Червона Шапочка
Колобок
Попелюшка
Царівна-жаба
Баба-Яга
Івасик-Телесик
Пан Коцький
Лисичка-Сестричка
Вовк-Панібрат
Котигорошок.
Дорогі друзі! Сьогодні казка прийшла в математику. Сьогодні казка буде разом з нами рахувати і сміятися. Ми розповімо багато цікавих пригод та історій, що сталися з нашими героями. Тому прошу всіх вас бути дуже уважними і слідкувати за всім, що діється на сцені. А діється тут справді казка, тільки математична. Багато буде заплутаних пригод, багато різних загадок, багато допущено помилок. Все це ви маєте перевірити і виправити помилки. Отже, починаємо математичну казку.
(На сцену виходить Колобок)
Колобок. Добрий день, діти! Ледве до вас дійшов. Мав одну пригоду, зараз  розкажу.
Котигорошко. Постривай. Ти хто такий. Ми тебе не знаємо. Розкажи про себе.
Колобок. Як? Ви мене не знаєте? Мене не знаєте? А я думав, мене всі знають. Ну добре, розкажу про себе. Слухайте уважно.
Котигорошко. Розповідай, слухаємо з олівцями в руках.
Колобок. Моя розповідь буде зашифрована, а ви всі маєте її прочитати.
Перед тим, даю таку допоміжну інформацію: кожній букві відповідає певне число. Якщо ви розшифруєте мою розповідь, то знатимете, хто я.
Ось моя інформація:
А
Б
В
Д
Е
О
І
К
Л
И
Ж
У
С
М
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
А тепер шифровка:
(11; 10; 3) (2; 12; 3) (4; 7; 4) 7 (2; 1; 2;1).
(4;7;4) (8;1; 11; 5) (2;1; 2;7) : спечи (8; 6;9;6;2;6;8). (2;1;2;1) по засіку змела, на (13;14;4) т: 1; н.?) замісила 7 (3;10;й;ш; 6;3) (13;9;1;3; н; 10; й) (8;6;9;2;6;8) Це я!
Котигорошко. Ось так, діти! Записали з дошки біографію цього хлопчика? Хто швидше дасть відповідь?
Поспішайте!
Колобок. Подивися, друже, хто там до нас ще йде. Яка гарна, ну просто царівна.
Котигорошко. Так і є. Це царівна, але яка! Нехай діти відгадають.
Царівна-жаба. Я була гарною дівчинкою, але змій мене зачарував, бо я не хотіла вийти за нього заміж. Мені тоді було Х років. Скільки дорівнює Х, взнайте, розв’язавши рівняння: 36-3х=0
Тримав він мене у темниці У років.
48у-192=0
Ну то скільки мені зараз років?
А ось Q днів тому (100:Q=10) до мене на болото впала стріла. Я взяла цю стрілу і чекаю царевича. Ну, здогадалися, яка я царівна. Ось і добре.
Котигорошко. Гарна розповідь у царівни. А ви все підрахували? Знаєте, скільки їй років? Молодці!
Колобок. Пора мені від вас іти. Довго я у вас гостював, час іти за новими пригодами.
Царівна-Жаба. Куди ти? Побудь з нами, а то Лисичка-Сестричка тебе зустріне і з’їсть.
Колобок. Ні, я піду далі. (Йде).
Котигорошко. Пішов. А, нехай іде. До нас ще гості йдуть. А ось і рибак іде. А хто ж це рибку ловив, діда з бабою годував, та Бабу-Ягу з її дочкою -Зміючкою обдурив?
Діти. Івасик-Телесик.
Котигорошко. Правильно, Івасик-Телесик.
(Входить Івасик-Телесик).
Телесик. Добрий день, вам всім привіт!
Котигорошко. Рибки наловив? Чому так пізно прийшов?
Телесик. Я встав сьогодні зранку, о 4 кілометрів рано. Поснідав, випив 1 кіло молока, вирушив на озеро. А воно не близько – 5 тонн від мого дому. Зранку було холодно, всього 10 кілограмів тепла. Тому я йшов дуже швидко – 5 літрів за градус. Не минуло і 20 метрів, як я спіймав першу рибку. Велику – довжиною 50 хвилин і вага 3 сантиметри. От буде славна юшка!
Котигорошко. Щось я не доберу! Що ти говориш? Все в тебе навпаки. Діти, ви щось зрозуміли у цій розповіді?
Царівна-Жаба. Виправте помилки у розповіді Івасика-Телесика. Ану, хто швидше.
(Телесик повторює розповідь поволі, діти записують правильно).
(Входять Червона Шапочка і Вовк).
(Вовк не пускає Червону Шапочку на сцену, зупиняє і допитує її).
Вовк. Куди ти йдеш, дівчинко?
Червона Шапочка. До бабусі.
Вовк. Що несеш у кошику?
Червона Шапочка. Пиріжки з маком, сливами, яблуками і сиром. Смачні.
Вовк. А багато? Скільки їх? Покажи?
Червона Шапочка. Ні. Не покажу.
Якщо розв’яжеш вираз і знайдеш значення всіх букв у виразі, то будеш знати, скільки яких пиріжків у мене в кошику.
Вовк. Ну. Говори свій вираз. А ви, діти, мені допоможіть рахувати пиріжки!
Червона Шапочка. a – пиріжки з маком, b – пиріжки зі сливами, с – пиріжки – яблуками, d – пиріжки з сиром. А вираз ось який:
2а+4b+c+4d=44
Вовк. Діти, швиденько рахуйте. Бо я страх як люблю пиріжки з маком і сиром.
Котигорошко. А я зі сливами.
Хто вже порахував? Покажіть відповіді нам з Вовком.
Царівна-Жаба. Діти, не підказуйте. Хто хоче їсти пиріжки, нехай сам рахує.
(Першим переможцям Червона Шапочка роздає пиріжки)
Котигорошко. Ось ще гості до нас ідуть. Попелюшко, доброго дня.
Попелюшка. Добрий день, діти! Ви мене впізнали? Правильно, я Попелюшка із відомої казки Шарля Перо. Я дуже поспішала до вас на свято, але зла мачуха мені дала дуже багато роботи. Вона висипала на підлогу багато кукурудзи, маку і гороху та наказала визбирати все окремо. Не змогла б я виконати всю роботу без своїх друзів-голубів. Це вони мені допомогли. Але ж як вони бідні втомилися? Порахуйте, діти скільки разів мусив летіти кожен голуб, якщо голубів було 30, а зерен кукурудзи – 4500. Горох визбирали мишенята, яких було 8, а горошинок – 1200.
А мак я позбирала і прийшла до вас.
Котигорошко. Але що це там за шум такий? Наче хтось біжить. Ой, та це ж Колобок. Що з тобою? (Вбігає Колобок, за ним Баба-Яга і Лисичка-Сестричка).
Колобок. Рятуйте, друзі! Вони мене з’їдять! Ледве втік. А дякувати маю панові Коцькому. Він врятував мене від біди.
(Входить пан Коцький)
Коцький. О, ці дві злодійки тут? Прийшли до всіх на свято?
Яга. А я що? Хіба я щось недобре вчинила?
Лисичка. І я нічого поганого не зробила.
Колобок. Як це нічого? А мене хто хотів з’їсти? А хто допомагав мене в кошик цій злодійці пхати? Чи не ти, бабо Яго?
Коцький. Вони, вони обидві. Але я зупинив їх, бо сказав: хто не відгадає мою загадку, той не рушить з місця. Вони так і стояли.
Попелюшка. А яка ж загадка? Нам усім цікаво.
Царівна Жаба. Цікаво дуже. Скажіть і нам.
Коцький. Прийшли до Оленки 4 подружки. Дала мама Оленці на тарілочці 5 пампушок. Роздала Оленка пампушки всім по одній і собі одну взяла по одна залишилася на тарілці. Як це так?
Котигорошко. Так, оце загадка!
І що ж, не відгадали ці злі душі?
Коцький. Баба-Яга не відгадала, а Лисичка хитра додумалася. А ви, діти, знаєте, як це так вийшло? Дайте відповідь.
Колобок. Думайте, думайте. Ця загадка мені життя врятувала.
Баба Яга. Я теж знаю загадку. Можна мені її вам загадати?
Котигорошко. Дозволимо, діти, їй сказати, чи ні? Хай говорить.
Баба Яга. Одного разу на дорозі я зустріла косарів: два батьки, два сини, дід і онук. Скільки було косарів. (діти відповідають)три

Лисичка. І я хочу загадати загадку. Можна?

Колобок. Не дозволяйте їй говорити. Вона знову щось лихе придумає.
Лисичка. Ні, я буду чесно говорити.
Царівна Жаба. Пожаліємо її.  Нехай скаже і вона.
Лисичка. Для звірів у лісі на зиму лісник заготував 600 кг сіна. Сьогодні привезли ще 50 центнерів, та я вчора на візочку привезла ще 22 кілограми. Тепер у нас в лісі є (пише на дошці):
600+50+22=672 кг сіна
Попелюшка. Лисичко, як ти додала? Хіба так можна?
Колобок. Я ж казав, що вона знову щось придумає.
Котигорошко. Діти, де лисичка припустилася помилки?
Царівна-Жаба. Скільки ж насправді сіна заготовлено у лісі на зиму?
Телесик. Ну от і Яга з Лисичкою почали вчитись математики. Це дуже добре. А ви, діти, любите математику?
Колобок. Бо без цієї цікавої науки ніде не обійтися, ні у житті, ні у казці!
Котигорошко. Пора закінчувати нашу математичну казку. Бажаємо вам тільки високих балів з математики.
Колобок. Приходьте ще не раз у нашу казку.





Тема уроку : Рівняння.
Мета уроку: формувати вміння розв’язувати рівняння на 2 – 4 кроки; закріпити знання основних понять теми; розвивати  увагу, пам’ять, вміння аналізувати, логічне мислення,виконувати усний рахунок; виховувати посидючість, працьовитість, культуру математичної мови, любов до Батьківщини.
Тип уроку: формування знань, умінь та навичок .
Обладнання: підручник , роздатковий матеріал, епіграф.

Сила у того , хто знає.
А. Парікчай

Хід уроку
І. Організаційний момент
§  Привітання.
§  Перевірка присутності учнів.
ІІ. Перевірка д/з.
Зібрати учнівські зошити на перевірку.
ІІІ. АОЗ.
  Вправа «Мозковий штурм»
Запитання та завдання
1.     Назвіть компоненти дії додавання , віднімання, множення, ділення.
2.     До якого числа треба додати 17, щоб отримати 60?                       (43)
3.     Від якого числа треба відняти 24, щоб отримати 36?                     (60)
4.     Яке число потрібно помножити на 5 , щоб отримати 80?                (16)
5.     Яке число слід поділити на 15, щоб отримати 8 ?                             (120)
6.     Яких натуральних значень може набувати вираз 24 : х = ?              (1,2,3,4,6,8,12,24)
7.     Вкажіть на плакаті , які записи є виразами, а які – формулами? (рис.1).
 5 ∙ (13 + 12)             S = v ∙t




       P = 4a                4x
                         
                                                                
                        Рис.1
8.     Як називаються записи, зображені на плакаті (рис. 2)?

21: х = 7                                        18 – х = 5
                            Х – 7 = 9  
             
Х + 5 = 13                                      х : 8 =  9
                            Х ∙ 3 = 36


                                                                                               
ІV. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми і мети уроку.
  Сьогодні ми на уроці будемо розв’язувати рівняння , для знаходження коренів яких необхідно виконати кілька кроків.
Приклад. Розв’язати рівняння 9 (х + 13) - 71 = 820 .
Розв’язання
1.Невідоме міститься в зменшеному. Як знайти невідоме зменшуване ?
Маємо : 9 (х + 13) = 820 + 71
           9 (х + 13) = 891
2.Тепер невідоме є в множнику. Як знайти невідомий множник?
      ( х + 13)= 891 : 9
     х + 13 = 99.
3. Залишається знайти невідомий доданок:
      х = 99 – 13
     х = 86.     В-дь: 86.
V. Формування вмінь та  навичок учнів
    Розв’язування вправ
   Учні об’єднуються в 2 команди  для участі у грі «Чарівне слово».
  Учитель .  За тридев’ять земель , у тридев’ятому царстві жив Іван Царевич із чотирма сестрами : Анною, Ольгою, Юлією та Анастасією. Одружив Царевич трьох сестер з царями мідного, срібного та золотого царств і залишився сам із найменшою сестрою. Сумно йому було без сестер, тож вирішив їх провідати. Залишивши Анастасію на троні, Іван Царевич помандрував світом. Дорогою зустрів прекрасну дівчину Софію. Покохали вони одне одного та й вирішили відсвяткувати весілля в однієї із сестер. Та не так думалося , як гадалося. Де не взявся Кощій Безсмертний і викрав Софію.
  Іван Царевич разом з вірними воїнами поїхали виручати дівчину. Вийшли до містка, що стояв через провалля, а на стежці великий камінь із написом.(рис .3)


Як розв’яжете рівняння правильно, то дорога звільниться!
х – 163 = 25
х – 198 = 52
                                                       175 – х = 21

                  Учні працюють біля дошки, решта виконують  в зошитах. Хто перший розв’язав р - ня ,   отримує 3 бали. Інші – 2 бали  і 1 бали.                                     
     Учитель. Подолавши першу перешкоду,Іван Царевич зі своїми воїнами довго мандрували лісом, поки стежка не привеладо хатинки баби Яги.
Погодилась баба Яга допомогти Царевичу, якщо він розв’яжешість рівнянь, які були написані на стіні хатинки  (рис.4)                                                    
рис. 3                                                          

1.     (у- 37) + 54 = 72;                (х - 47)- 68 = 94;
2.     (27 + а ) – 98 = 42 ;            73 – (х - 45) = 36.
3.     (34 + х )- 83 = 42                45 – (х - 16) = 28
                                   
      Рис.4

    Рівняння  біля дошки розв’язують  по два представники , решта виконують в зошитах. Правильне розв’язання оцінюються  в 4 бали.
   Учитель. На прощання баба Яга розповіла Царевичу про силу коренів рівняння – якщо треба закрити чи відкрити замок у палаці Кощія Безсмертного, потрібно сказати вголос корені рівняння.
   Сорока-білобока на хатинці сиділа , всю розмову чула і , полетіла до Кощія безсмертного , все розповіла. Підстеріг Кощій воїнів і Царевича біля Чорної гори, схопив їх і кинув у темну печеру, замкнувши вхід до неї на шість замків. Допоможемо нашим героям вибратися з печери.
Розв’яжіть рівняння і назвіть їх корені.
1.     530 – х = 237;                              (206 + х) + 679 = 3009.
2.     Х – 86 = 29;                                 (793 – у )+ 123 = 524.
3.     Х – 86 = 62;                                 (х - 62) – 123 = 432.
                                                                                                
   Учні розв’язують біля дошки , решта в зошитах. Правильне розв’язання оцінюється в 5 балів.      
 Учитель.    Іван Царевич назвав корені рівняння і замки відкрилися. Воїни з царевичем опинилися перед воротами замка і прочитали напис на них (рис. 5)                               

Яке з чисел 17, 317, 713 є коренем рівняння
 (х + 529) – 413 = 829 ?              
Дайте відповідь, не розв’язуючи рівняння.

Нехай капітани команд допоможуть Івану Царевичу розв’язати цю задачу.
  Перший з капітанів, хто правильно визначив корінь рівняння, приносить своїй команді ще 2 бали.
Учитель.  Царевич назвав число 713. Ворота відчинилися, Софію було звільнено. Закохані відгуляли весілля, провідали сестер і повернулися додому.
VІ. Підсумки уроку.
 Підбиваються підсумки гри, визначається команда, яка є переможцем. Учні одержують оцінки.
 VІІ. Домашнє завдання.
Підручник Математика 5 кл. автор О.С.Істер

§11 повторити  №№ 389 (С)  397 (Д), 400 (В) .


    





  

Немає коментарів:

Дописати коментар